Lag digitale møteplasser:
Universitetet i Oslo har investert i Zoom som undervisningsplattform. Bruk den også til å lage uformelle møteplasser. Utforsk muligetene som Zoom gir for å lage «Channels» (kanaler). Jeg har laget en åpen kanal )(public channel) som heter «Annes hjørne».

Man kan invitere Zoom-deltagere til sin kanal, eller hvis kanelen er åpen kan man søke den opp på navn og melde seg inn selv. Min kanal har foreløpig bare ett medlem, meg selv, men bruk den gjerne for å teste ut om dette fungerer som en tilfeldig møteplass med en av professorene dere kjenner fra Domus Medica.
I kanalen kan man dele screen-shots i chatten, og det går an å invitere til videomøter for alle som er medlem av kanalen.
Hva med å lage «kanaler» for kullet basert på hovedtema til eksamen? Histologi, makroanatomi og funksjonell anatomi?
Bruk kahoot
Per Brodal har en konto på Kahoot.com der han har laget flere åpent tilgjengelige kahoots om funksjonell anatomi. Disse kan brukes både som repetisjon eller atspredelse. Kahoot fungerer strålende på distanse, så kombinasjonen kahoot og videomøte på zoom med delt skjerm kan kanskje gi et hyggelig avbrekk i eksamenslesingen.
Råd for eksamensforberedelse
Det er store og tunge eksamener som venter i ukene etter påske. Det gjelder å beholde roen og forberede seg godt. Det viktigste er å sjekke at kunnskapen allerede sitter. Ikke les på det du allerede kan, det er bortkastet tid. Fokuser på å rekapitulere kunnskap, bruk flash-card, atlas der fasiten kan dekkes over, eller forklar høyt for hverandre. Bare les på de tingene du oppdager du ikke kan forklare godt nok.
Bloggside av Anne Spurkland, publisert 4. april 2020. Siden vil bli oppdatert ved behov.